Școala de Bune Maniere

Vreme trece, vreme vine,
  Toate-s vechi și nouă toate;
  Ce e rău și ce e bine
  Tu te-ntreabă și socoate;”
………………………………………
„Tu așază-te deoparte,
  Regăsindu-te pe tine,
  Când cu zgomote deșarte
  Vreme trece, vreme vine…”

Așa descria în 1883 Mihai Eminescu (în poezia Glossa) trecerea timpului și modul în care noi ca indivizi ne raportăm la „vremuri”.

Gândind într-o manieră oarecum similară, am început și noi proiectul Școala de Bune Maniere. Și este un proiect foarte drag și important pentru noi ca asociație.

Pornim de la premisa că indiferent de anul în care ne aflăm, relațiile sociale dintre oameni sunt în continuare gestionate de anumite reguli, stabilite de-a lungul timpului, începând de demult… și de atunci încoace. Unele se păstrează în formă scrisă, altele se transmit în formă orală. Iar dacă vorbim de relaționare socială, nu ne referim la reglementările legislative din Codul Civil sau din Codul Penal. Când vorbim de relații sociale, vorbim despre un comportament amabil, politicos sau binevoitor pe care să-l avem raportat la cei din jur sau pe care ni-l dorim din partea lor. Vorbim așadar despre maniere sau mai bine spus, acel ansamblu de reguli privitoare la buna purtare în societate, stabilite de-a lungul timpului și denumit popular Codul Bunelor Maniere.

În societatea modernă însă, deși există adesea respect față de aceste maniere, lucrurile încep să devină tot mai confuze. Unii nu le mai știu, alții le folosesc cu aproximație, alții nu mai știu când să le folosească…, iar altora nu le pasă. Haosul comportamental despre care vorbim derivă din specificitatea societății moderne. Și uneori este de înțeles. Codul bunelor maniere a fost creat de-a lungul timpului și a fost destul de bine adaptat vremurilor trecute. Și în mare parte regulile de conduită socială sunt aceleași. Nu este nevoie de schimbări semnificative de conținut. Poate are însă nevoie de o actualizare sau… poate oamenii au nevoie să învețe cum să-l aplice în noul context social.

Principalele probleme care apar sunt legate de modul în care se relaționează în prezent. Nu este bine, nu este rău, dar este altfel!

De exemplu, comunicarea până cu nu foarte mult timp în urmă se făcea arareori în scris prin telegraf, scrisori sau vederi. Cel mai frecvent mod de comunicare era prin „viu grai”, față în față cu interlocutorul. Majoritatea regulilor de comunicare au astfel stabilite ca reguli de bază distincte pentru comunicarea scrisă și alte reguli pentru comunicarea directă. Societatea modernă însă, are un mod mixt de comunicare care le îmbină pe ambele: chat-ul. Aici, regulile și bunele maniere încep să se amestece, și fiecare folosește ce poate, cum îi iese.  Iar acest lucru poate nici nu ar fi atât de grav dacă, în cele din urmă, aceste norme amestecate ar rămâne doar în mediul online. Problema este că ele ies în viața reală și în multe rânduri pun oamenii care interacționează în situații hilare sau stânjenitoare.

Multe alte aspecte ale vieții sociale au de suferit pe modelul exemplului anterior. Păstrarea relațiilor online ne reduce antrenamentul de a relaționa sau de a ne face prieteni noi. Ne face să ne depărtăm de cei vechi sau pur și simplu ne face mai comozi. Iar odată ce intrăm în căldura zonei de confort, este tot mai dificil să ieșim de acolo. Pe scurt, ne pierdem antrenamentul social, nu mai știm cum „să ne purtăm” cu ceilalți, iar asta ne va face în cele din urmă să ne închidem și mai mult.

Școala de bune maniere are ca scop principal crearea de programe prin care să faciliteze învățarea sau accesul la informație, persoanelor interesate de educația personală sau de propriul comportament social. Adică se pot înscrie la cursurile, programele sau activitățile „Școlii” aceia pentru care contează manierele, cei care doresc să își dezvolte mediul social sau cei care doresc să își îmbunătățească calitativ nivelul de relaționare cu cei din jur.

Pentru că educația începe din copilărie și durează pe tot parcursul vieții, programele incluse în cadrul proiectului sunt gândite sau adaptate la etapele de dezvoltare principale. Astfel, încât există în proiect programe pentru copii, adolescenți/tineri, adulți și vârstnici. Iar pentru ca informația transmisă să fie cât mai bine structurată și pentru a se plia cât mai bine pe nevoile participanților, am început acest proiect alături de partenerii noștri de la Cabinetul de Psihologie Aplicată și Psihoterapie

 

Fiind un proiect de lungă durată, vom construi pe rând câte o parte a lui, pe care apoi o vom pune imediat la dispoziția publicului. Vom avea grijă ca pe lângă activitățile standard prevăzute în proiect, să inserăm și surprize care să aducă zâmbete și un plus de voie bună pentru cei care ne sunt alături. Până acum există materiale și activități pentru:

Copii

Tineri (adolescenți/studenți)

Adulți